ДиктовкаИнститут за български език

Диктовката е откъс от есето на Георги Господинов „Седем неща, които можете да направите с една книга (без да се брои четенето)“. Предоставя се като звуков файл. Прилoжено e описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е използвана по време на кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!“, проведена на 24 май 2015 г. http://ibl.bas.bg/napisanoto-ostava-pishi-pravilno/

 за групова извънкласна работа, за упражнения в клас
 компютър
материали за учителя всички възрасти

ДиктовкаИнститут за български език

Диктовката е откъс от есето „Чудото на четенето (Не само за деца)“ на Георги Господинов. Предоставя се като звуков файл. Прилoжено e описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е използвана по време на кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!“, проведена на 24 май 2016 г. http://ibl.bas.bg/napisanoto-ostava-pishi-pravilno-2/

 за групова извънкласна работа, за упражнения в клас
 компютър
материали за учителя всички възрасти

ДиктовкаИнститут за български език

Диктовката е откъс от есето на Александър Балабанов „Българският език и богатството на българското слово“. Предоставя се като звуков файл. Прилoжено e описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е използвана по време на кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!“, проведена на 24 май 2016 г. http://ibl.bas.bg/napisanoto-ostava-pishi-pravilno-2/

 за групова извънкласна работа, за упражнения в клас
 компютър
материали за учителя всички възрасти

ДиктовкаИнститут за български език

Диктовката е откъс от интервю с поетесата Мария Донева. Предоставя се като звуков файл. Приложено е описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е използвана по време на кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!“, проведена на 24 май 2017 г. http://ibl.bas.bg/kampaniyata-vnapisanoto-ostava-pishi-pravilnov-na-24-may-2017-godina/

 за групова извънкласна работа, за упражнения в клас
 компютър
материали за учителя всички възрасти

ДиктовкаИнститут за български език

Диктовката е откъс от „Читанка за 3. клас“ с автори Татяна Борисова, Екатерина Котова, Катя Никова, Николина Димитрова. Предоставя се като звуков файл. Приложено е описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е използвана по време на кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!“, проведена на 24 май 2017 г. http://ibl.bas.bg/kampaniyata-vnapisanoto-ostava-pishi-pravilnov-na-24-may-2017-godina/

 за групова извънкласна работа, за упражнения в клас
 компютър
материали за учителя всички възрасти

ДиктовкаИнститут за български език

Диктовката е откъс от книгата на Беньо Цонев „Хиляда години български език“. Предоставя се като звуков файл. Приложено е описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е част от кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!” за 24 май 2018 г.

 за групова извънкласна работа, за упражнения в клас
 компютър
материали за учителя всички възрасти

ДиктовкаИнститут за български език

Диктовката е откъс от есето на Николай Хайтов „За думите“. Предоставя се като звуков файл. Приложено е описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е част от кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!” за 24 май 2018 г.

 за групова извънкласна работа, за упражнения в клас
 компютър
материали за учителя всички възрасти

ДиктовкаИнститут за български език

Диктовката е откъс от „Уча български език в трети клас“ с автор Неда Петрова. Предоставя се като звуков файл. Приложено е описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е част от кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!“ за 24 май 2019 г.

 за групова извънкласна работа, за упражнения в клас
 компютър
материали за учителя всички възрасти

ДиктовкаИнститут за български език

Диктовката съдържа откъси от изказвания на поетесата Мирела Иванова и на писателя Захари Карабашлиев по случай 24 май. Предоставя се като звуков файл. Приложено е описание на възможни грешки с кратки обяснения. Диктовката е част от кампанията „Написаното остава. Пиши правилно!“ за 24 май 2019 г.

 за групова извънкласна работа, за упражнения в клас
 компютър
материали за учителя всички възрасти

Диктовка по случай 24 май 2020 годинаИнститут за български език

По случай 24 май – Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост, през 2020 година Институтът за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките организира традиционната празнична кампания „Написаното остава. Пиши правилно!“. Предлагаме аудиозапис на кратка диктовка, откъс от статията на Манол Глишев „Как Найден Геров създаде легендата за Солунските братя“, публикувана в интернет сайта „Площад „Славейков“. Направени са редакторски промени за целите на диктовката. Приложени са и инструкции за проверка на диктовката.

 за групова извънкласна работа, за упражнения в клас
 компютър
материали за учителя всички възрасти

Диктовка по случай 24 май 2020 година за малки ученициИнститут за български език

По случай 24 май – Деня на българската просвета и култура и на славянската писменост, през 2020 година Институтът за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките организира традиционната празнична кампания „Написаното остава. Пиши правилно!“. Предлагаме аудиозапис на кратка диктовка, част от спомена на Иван Вазов „Големият ден“. Текстът е нормализиран за целите на диктовката. Приложени са и инструкции за проверка на диктовката.

 за групова извънкласна работа, за упражнения в клас
 компютър
материали за учителя 1 клас, 2 клас, 3 клас, 4 клас, 5 клас, 6 клас

Диктовка по случай 24 май 2022 годинаИнститут за български език

По случай 24 май – Деня на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност, през 2022 година Институтът за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките организира традиционната празнична кампания „Написаното остава. Пиши правилно!“. Предлагаме аудиозапис на кратка диктовка, състояща се от откъси от изказвания на писателя Владимир Зарев и на поета и журналист Марин Бодаков по случай 24 май. Приложени са и инструкции за проверка на диктовката.

 за групова извънкласна работа, за упражнения в клас
 компютър
материали за учителя всички възрасти

Диктовка по случай 24 май 2022 годинаИнститут за български език

По случай 24 май – Деня на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност, през 2022 година Институтът за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките организира традиционната празнична кампания „Написаното остава. Пиши правилно!“. Предлагаме аудиозапис на кратка диктовка, откъс от слово на писателя Деян Енев по случай 24 май. Приложени са и инструкции за проверка на диктовката.

 за групова извънкласна работа, за упражнения в клас
 компютър
материали за учителя всички възрасти

Езикови задачи за пети класИнститут за български език

Институтът за български език предлага езикови задачи за пети клас, които могат да бъдат решавани както по традиционния начин, така и в интернет (http://ibl.bas.bg/opoznay_balgarskiya_ezik2018/). Езиковите задачи „Опознай българския език!“ са формулирани върху кратък откъс от известно произведение или приказка. Така четенето се съчетава с въпроси от българската граматика и правопис. Към 15 изречения или кратки текстове са зададени въпроси с 4 възможни отговора, от които трябва да се избере верният. Предназначението на езиковите задачи е да провокират интереса на българските ученици към четенето, българската граматика и правописа, като едновременно с това насърчат любопитството им и стремежа им към придобиване на нови знания. Подходящи са за края на четвърти или началото на пети клас.

 за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работа
материали за учителя, тест 4 клас, 5 клас

Езикови задачи за седми класИнститут за български език

Институтът за български език предлага езикови задачи за седми клас, които могат да бъдат решавани както по традиционния начин, така и в интернет (http://ibl.bas.bg/opoznay_balgarskiya_ezik2018/). Езиковите задачи „Опознай българския език!“ са формулирани върху кратък откъс от известно произведение или приказка. Така четенето се съчетава с въпроси от българската граматика и правопис. Към 15 изречения или кратки текстове са зададени въпроси с 4 възможни отговора, от които трябва да се избере верният. Предназначението на езиковите задачи е да провокират интереса на българските ученици към четенето, българската граматика и правописа, като едновременно с това насърчат любопитството им и стремежа им към придобиване на нови знания. Подходящи са за края на шести или началото на седми клас.

 за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работа
материали за учителя, тест 7 клас, 6 клас

Езикови задачи за шести класИнститут за български език

Институтът за български език предлага езикови задачи за шести клас, които могат да бъдат решавани както по традиционния начин, така и в интернет (http://ibl.bas.bg/opoznay_balgarskiya_ezik2018/). Езиковите задачи „Опознай българския език!“ са формулирани върху кратък откъс от известно произведение или приказка. Така четенето се съчетава с въпроси от българската граматика и правопис. Към 15 изречения или кратки текстове са зададени въпроси с 4 възможни отговора, от които трябва да се избере верният. Предназначението на езиковите задачи е да провокират интереса на българските ученици към четенето, българската граматика и правописа, като едновременно с това насърчат любопитството им и стремежа им към придобиване на нови знания. Подходящи са за края на пети или началото на шести клас.

 за упражнения в клас, за самостоятелна извънкласна работа
материали за учителя, тест 6 клас

Материали за старобългарския език и книжнина за 8. класИнститут за български език

Материалите съдържат четири текста: „Светите Кирил и Методий – политика, дипломация и раждането на една европейска цивилизация“, „Глаголицата в България през IX – X век и след това“, „Черноризец Храбър – „За буквите“ и „Константин Преславски и светостта на родната азбука“, които са посветени на важни въпроси от историята на старобългарския език и книжнина. Те са съобразени с националната общообразователна програма за средните училища и могат да се използват от учители и ученици.

 за самостоятелна извънкласна работа, за упражнения в клас
 няма изисквания за използване на материалите
материали за учителя 8. клас

Материали за старобългарския език и книжнина за 8. класИнститут за български език

Материалите съдържат четири текста: „Светите Кирил и Методий – политика, дипломация и раждането на една европейска цивилизация“, „Глаголицата в България през IX – X век и след това“, „Черноризец Храбър – „За буквите“ и „Константин Преславски и светостта на родната азбука“, които са посветени на важни въпроси от историята на старобългарския език и книжнина. Те са съобразени с националната общообразователна програма за средните училища и могат да се използват от учители и ученици.

 за самостоятелна извънкласна работа, за упражнения в клас
 няма изисквания за използване на материалите
материали за учителя 8. клас

Материали за старобългарския език и книжнина за 8. класИнститут за български език

Материалите съдържат четири текста: „Кирилицата – старобългарска и съвременна българска азбука“, „Пространните жития на св. Кирил и св. Методий“, „Ръкописите в Българското средновековие“ и „Св. Климент Охридски“, които са посветени на важни въпроси от историята на старобългарския език и книжнина. Те са съобразени с националната общообразователна програма за средните училища и могат да се използват от учители и ученици.

 за самостоятелна извънкласна работа, за упражнения в клас
 няма изисквания за използване на материалите
материали за учителя 8. клас

Шест текста за 3. и 4. клас за четене с разбиранеИнститут за български език

Материалът включва шест текста, подходящи за ученици от 3. и 4. клас, от различни тематични области. Към всеки текст има зададени въпроси, които целят проверка на разбирането на съдържанието на текста. Въпросите са от няколко типа: въпроси с отговор да или не; въпроси с изброени отговори, от които да се избере верният; въпроси за извличане на информация от текста; въпроси за формулиране на изводи; отворени въпроси за обобщение и предаване на информация от текста.

 за самостоятелна извънкласна работа
тест, материали за учителя 3 клас, 4 клас